نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد > اخبار مرکز > اخبار فرهنگی > کلاهی اهری: در خوانش اشعار “پروین” غفلت می شود
۲۰۶ بازدید

آغاز محفل فر سخن کانون ادب دانشگاه با بزرگداشت پروین اعتصامی؛

کلاهی اهری: در خوانش اشعار “پروین” غفلت می شود

محفل شعر”فر سخن” فعالیت خود را همزمان با بزرگداشت سالروز  پروین اعتصامی آغاز نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد، این محفل پنجشنبه ۱۹اسفندماه با حضور شاعر معاصر کشور استاد”محمد باقر کلاهی اهری” و شعرخوانی و سخنرانی دکتر “حسین صالحی”، ” فاطمه اخوان”, “سوگند دلبری” و شاهنامه‌خوانی “سمیه اکبری” همچنین دوتار نوازی “مهرشاد قلی‌زاده” در محل سالن شورای علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد.

در ابتدای مراسم استاد “کلاهی اهری” پیرامون جهان بینی زنانه پروین اعتصامی سخنرانی نمود. وی با اشاره به اینکه پروین اعتصامی متعلق به زمانی است که دوره بازگشت ادبی بین ادبا است و کسی که قصد ورود به این بازه را داشت باید خود را ثابت می نمود.

استاد کلاهی اهری ریزبینی‌های زنانه و ورود به جزئیات را از خصلت‌های پروین اعتصامی عنوان کرد و گفت: پروین اعتصامی با اینکه از قشر متمول جامعه بود اما از قشر ستم دیده و فقیر حمایت می کرد. او در اشعارش عناصر را به استخدام خود در می آورد تا از زبان آنها سخن بگوید.

وی تاکید کرد: متاسفانه خوانش آثار این بانوی بزرگ رو به فراموشی است و در مورد خوانش اشعار وی غفلت می شود.

در ادامه دکتر “حسین صالحی” باابراز خرسندی از شکل گیری این محفل، به زوایای زندگی پروین اعتصامی پرداخت و گفت: پروین اعتصامی شاعری است که از دوران ما خیلی دور نیست اما متاسفانه شعرهایش کمتر خوانده می شود.

وی بیان داشت: پروین از دوران کودکی شعر می سرود و  غرق اندیشه پدر فاضل خود بود و تا آخر عمر از سیطره اندیشه پدر بیرون نیامد. شاید اگر پروین اعتصامی دوران میانسالی را می دید شکل و شمایل اشعارش تغییر می کرد.

دکتر صالحی با شاره به اینکه قضاوت در مورد اشعار پروین اعتصامی با اینکه منطقی به نظر می آید اما کمی بی‌رحمانه است و گفت: پروین به زبان انگلیسی تسلط داشته و زبان عربی را نیز متوجه می شده است و با اینکه در دوره اتفاقات سیاسی گسترده ای زندگی می نمود اما این موارد تغییری در ادبیاتش نداشته است و اشعار وی کلی نگر است.

این محفل با گپ و گفت دانشجویان با استاد کلاهی اهری، شاهنامه خوانی “سمیه اکبری”، دوتار نوازی مهرشاد قلی‌زاده، شعرخوانی فاطمه اخوان و سوگند دلبری همراه بود.

محفل شعر”فر سخن” از دانشجویان علاقمند دعوت می‌کند تا در برنامه‌های این محفل در مناسبت‌های ادبی پیشرو شرکت نمایند و به ارایه و خوانش اشعار خود بپردازند.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا