نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد > اخبار مرکز > تاکید رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی بر پیاده سازی الگوهای نوآوری
۵۰ بازدید

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی بر پیاده سازی الگوهای نوآوری در جهاد دانشگاهی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد، دکتر حسین امینی در نشست  هم اندیشی نوآفرینی گفت: هدف از تاکید بر نوآوری، بهبود فرآیندها و ثروت آفرینی در سازمان است.
وی خطاب به پژوهشگران سازمان با تاکید بر افزایش سطح آگاهی‌های پژوهشگران برای رسیدن به مفهوم بهتر شدن در سازمان، عنوان کرد: باید برای نهادینه کردن نوآوری با الگوهای موفق آشنا شد و پس از بومی سازی، این الگوها را در جهاددانشگاهی پیاده کرد.رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی نهادی برخاسته از درون دانشگاه است، خاطرنشان کرد: از این رو ایجاد فب‌لب‌های تخصصی(آزمایشگاه‌های ساخت سریع) در سازمان با جدیت دنبال می‌شود و در همین خصوص فب لب تخصصی صنایع غذایی به عنوان اولین نمونه در این سازمان آغاز به کار کرده است.
در ادامه این نشست، دکتر مسعود گلستانی پور،  معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: انجام تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی از وظایف جهاددانشگاهی است از همین رو خلق ثروت از اهداف پژوهش و فناوری در این نهاد می‌باشد.وی به پتانسیل‌های حوزه پژوهش و فناوری در سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی اشاره و تصریح کرد: اعضای هیات علمی و پژوهشگران توانمند، فعالیت در سازمانی با پشتوانه مالی و زیرساختی مطلوب، وجود ساختار تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان (ستفا)، وجود مراکز خدمات تخصصی در ساختار سازمانی و  تمایل و بلوغ سازمانی در واگذاری و واسپاری یافته ها به بخش خصوصی از جمله مهمترین پتانسیل‌های جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش و نوآوری است.

گلستانی‌پور ادامه داد: پتانسیل‌های منطقه‌ای مطلوب در بحث صنایع غذایی، کشاورزی، زیارت، صنعت و پزشکی، مجاورت با دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد و امکان بهره‌گیری از پتانسیل علمی آن‌ها، ارتباط مطلوب سازمان با مراجع حاکمیتی (دفتر مرکزی، ملی، استانی، شهرستان و…) و ماموریت کارگزاری اجرایی‌سازی قانون جهش تولید دانش بنیان از سوی معاونت علمی از دیگر پتانسیل‌های حوزه پژوهش و فناوری در سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی است.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: در حوزه پژوهش و فناوری تا TRL 6 که همان توسعه تکنولوژی و بخش پرریسک و هزینه بر است را انجام می دهیم اما در بهره برداری بهینه و مطلوب اقتصادی چندان موفق نبوده‌ایم.

به گفته گلستانی پور، برای رسیدن به سطح TRL9 یا همان توسعه مهندسی باید تقویت مراکز خدمات تخصصی، فروش دانش فنی و  تجاری سازی از طریق توسعه شرکت‌های زایشی دانش بنیان خصوصی را در دستور کار قرار داد.

وی بر استفاده حداکثری از ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان تاکید کرد و در ادامه به تشریح فعالیت‌های پژوهشی سازمان که شامل علوم انسانی، صنایع غذایی، کشاورزی، فنی مهندسی و  پزشکی پرداخت.

وی اظهار داشت: باید از بطن ساختارهای پژوهشی و گذر فناورانه سازمان جهاددانشگاهی به درآمدهای فزاینده ملی و اشتغال پایدار برسیم.

در بخش دیگری از این جلسه دکتر رضا لطفی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد به مساله نوآفرینی اشاره کرد و گفت: یک ایده، یک راهبرد، یک فرآیند یا یک محصول، مادامی که یک مساله ارزشمند را به شیوه‌ای جدید و بهتر حل می‌کند، نوآفرینی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نوآفرینی از بالاترین رده‌ها آغاز می‌شود، اظهار کرد: نوآفرینی هرجایی می‌تواند رخ دهد و علاوه بر همه اینها، یک ورزش دسته جمعی است که اصلا ساده نیست اما همواره امکان‌پذیر است.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، برای اینکه «نوآفرینی» تحقق پیدا کند، نیازمند تغییر قابل ملاحظه‌ای در «طرز فکرمان» هستیم. طرز فکر نوآفرین، باور دارد که توانایی‌ها، هوش و استعدادها می‌توانند توسعه یافته و رشد کنند آن گونه که به پیدایش ایده‌های جدید و بهتر منجر شوند.

در ادامه دکتر یوسف ثانی، مدیر مرکز نوآوری و مالکیت فکری دانشگاه فردوسی به اهمیت ایده محوری نسبت به مساله محوری اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت نقش دانشگاه در این راستا باید دانشجویان از ابتدا با مدیریت نوآوری آشنا شوند.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا