نسخه آزمایشی
۳۵۲ بازدید

کتاب قیام حسین (ع) اثر سیدجعفر شهیدی در سال ۱۳۵۷ روانه بازار نشر شد و تاکنون بیش از ۳۲ مرتبه تجدید چاپ شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد، از آنجا که این کتاب به تحلیل واقعه عاشورا پرداخته است و با دلایلی محکم علت این ماجرای بزرگ تاریخی را بررسی کرده، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

سید جعفر شهیدی در این مورد می نویسد: مقصود من از نوشتن این یادداشت‌ها مقتل نویسی، تبلیغ مذهبی و حتی نوشتن تاریخ نیست. من کوشیده‌ام تا خود بدانم آن چه رخ داد، چرا رخ داد؟» (ص ۷). چرا مسلمانان به جنگ فرزند پیامبرشان رفتند؟ چرا کمی بعد از دوران پیامبر شیوه مسلمانان تغییر کرد؟ چرا امام حسین حاضر به سازش با یزید نشد؟ و ده ها سوال دیگر درباره قیام خونین امام حسین(ع) که ممکن است ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده باشد در این کتاب بررسی شده‌اند.

نویسنده در مورد کتاب قیام حسین(ع) می‌گوید: من در این کتاب از زاویه‌ای بدین حادثه نگریسته‌ام که در گذشته کمتر بدان توجه کرده‌اند. اگر در چنین کوششی توفیق یافته‌ باشم، یقین دارم آنچه به دست آورده‌ام، عبرتی برای حال و آینده خواهد بود. چه اگر قهرمان حادثه کشته شده است [اما] آنچه او برای آن می‌جنگید و آنان که برای رسیدن به هدف بدو وعده یاری دادند و به وعده خود وفا کردند یا نکردند، در طول تاریخ فراوان بوده و هستند و خواهند بود. (ص ۸)

در بخشی از کتاب قیام حسین (ع) می‌خوانید:

“شورش مردم مدینه در سال شصت و سوم هجرت که به جنگ معروف حره منتهی شد، بیشتر اعتراض بر رفتار شخصی یزید بود تا انکار بر قتل پسر دختر پیغمبر. وقتی نمایندگان مدینه از شام برگشتند و گفتند ما از نزد مرد فاسقی می‌آییم که شایسته‌ی خلافت نیست، مردم مدینه به فکر افتادند که باید یزید را بردارند. شگفت اینکه سپاهیان کوفه که گرد حسین را فراگرفتند و او را کشتند در پنج وقت به قبله‌ی اسلام نماز می‌خواندند و در هر اذان شهادت به پیغمبری محمد(ص) جد حسین می‌دادند. شگفت‌تر اینکه از نخستین برخورد حسین(ع) با طلیعه‌ی سپاهیان کوفه دو لشکر با حسین‌ابن‌علی نماز خواندند، یعنی او را مسلمان و اهل قبله و لایق امامت می‌دانستند بین این سپاهیان کسانی بودند که در جنگ‌های اسلامی شجاعت و از خودگذشتگی نشان دادند. اما سرانجام ظرف چند ساعت طومار همه‌ی این سوابق بهم آمد. همه چیز در پرده‌ی فراموشی پنهان شد، مسلمان و امام دیروز با گذشت یک شب کافر به حساب آمد، چرا؟”

دانشجویان می‌توانند متن کامل این کتاب را از طریق لینک کتاب “قیام حسین(ع)” اثر سید جعفر شهیدی” دریافت نمایند و در مسابقه کتابخوانی “گنج کنج” شرکت نمایند.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا