نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد > معرفی رشته‌های مرکز و سرفصل مصوب > معرفی دوره کاردانی فناوری اطلاعات ـ اینترنت و شبکه‌های گسترده
۹۰۳ بازدید

هدف از تدوین این رشته، تربیت متخصصینی است که بتوانند کلیه شبکه‌های کوچک و محلی اداره‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی را به یکدیگر متصل نموده و شبکه‌ای گسترده تولید کنند که تبادل اطلاعات را به فرای سازمان و محیط بسته اداری و خانگی بکشانند. یا اینکه با اتصال سیستم‌های منفرد یا شبکه‌های کوچک به اینترنت آنها را به دریایی از اطلاعات و سرویس‌های متصل نمایند و یا سرویسی را به کلیه افراد از راه دور ارائه نمایند. لذا داشتن اطلاعاتی در زمینه‌های امنیت اطلاعات، حریم خصوصی، روش‌های تبادل اطلاعات، مسیریابی و سایر علوم مرتبط لازم و ضروری به نظر می‌رسند.

طول و ساختار دوره

دوره کاردانی فنی مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه‌ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت‌ها و مهارت‌های مشترک و فنی به ۲ بخش«آموزش در مرکز مجری» و «آموزش در محیط کار» تقسیم می‌شود. مجموع واحدهای هر دوره بین ۶۸ تا ۷۲ واحد و مجموع ساعات آن ۱۷۵۰ تا ۲۱۰۰ ساعت می‌باشد که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است.

آینده شغلی

از جمله مشاغلی که برای فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توان نام برد تکنسین شرکت خدمات اینترنتی(ISP)، تکنسین نصب و راه‌اندازی سرویس‌های اینترنتی و پشتیبان و راهبر شبکه‌های گسترده می باشد.

سرفصل دروس

عنوان و تعداد واحد رشته

بالا