نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد > اخبار مرکز > اخبار آموزشی > سهم ادبیات و نویسندگی در برنامه‌های فرهنگی و پژوهشی دانشگاه‌های کشور ناچیز است
۴۶۸ بازدید

رییس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد گفت: ضعف شدید دانشجویان در شناخت ادبیات فارسی و به ویژه نگارش فارسی کاملا مشهود است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی مرکز مشهد، مهندس احمد افروغی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره استانی نمایشنامه نویسی و داستان نویسی اظهارداشت: نویسنده تنها برای خود نمی نویسد، بویژه نویسنده داستان و نمایشنامه که به علت عام بودن و جذاب بودن موضوع نگارش، خوانندگان فراوانی پیدا می‌کند و به همین جهت مسوولیت وی هم سنگین‌تر است.

وی با بیان اینکه نویسنده توانا و چیره دست با روح انسان‌‌ها سروکار دارد و می‌تواند با قلم شورآفرین خود احساسات و عواطف آنها را برانگیزاند و آنان را از سستی و خمودگی به تحرک و هیجان وادارد، افزود: در تاریخ بشریت هیچ انقلاب و تحول شگرفی را نمی توان یافت که نویسندگان در صف اول آن قرار نگرفته و نقش و سهم تعیین کننده‌ای در بیدارسازی و جهت دهی توده مردم نداشته باشند و این موضوع در کشور خود ما نیز مشهود است زیرا در انقلاب مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و سرانجام انقلاب جمهوری اسلامی نویسندگان نقش بسیار مهمی در زمینه‌سازی پیروزی ایفا کرده‌اند.

رییس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد با تاکید بر اینکه توجه به نویسندگی و ادبیات به ویژه داستان نویسی و ادبیات نمایشی در میان برنامه‌های بسیار متنوعی که در حوزه های فرهنگی و پژوهشی دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود، سهم بسیار ناچیزی دارد، تصریح کرد: درس ادبیات در برنامه‌های درسی تمامی رشته‌های دانشگاه‌ها البته به جز خود رشته ادبیات فارسی، به ۳ واحد درس فارسی عمومی خلاصه می‌شود و ضعف شدید دانشجویان در شناخت ادبیات فارسی و به ویژه نگارش فارسی کاملا مشهود است که البته ریشه آن را می بایست نه تنها در آموزش عالی بلکه در آموزش و پرورش جستجو کرد.

رییس جشنواره استانی نمایشنامه نویسی و داستان نویسی اادامه داد: این موضوع اصلی ترین عاملی بود که ما را بر آن داشت تا اولین جشنواره نمایشنامه نویسی و داستان نویسی را به همت کانون هنرهای نمایشی مرکز، برنامه ریزی و اجرا نماییم. امید است که با برگزاری این جشنواره گام کوچکی در توجه و اقبال جوانان این مرز و بوم بویژه دانشجویان به نمایشنامه نویسی و داستان نویسی برداریم.

وی با اشاره به مشارکت بسیار خوب دانشجویان سایر دانشگاه‌ها از جمله مراکز علمی کاربردی، موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد در این جشنواره اظهارداشت: در این جشنواره ۷۲ اثر در دو بخش آزاد و دانشجویی دریافت کردیم که به علت زیاد بودن آثار دریافتی، در ۲ مرحله داوری آثار انجام پذیرفت؛ داوری آثار راه یافته به مرحله نهایی نیز توسط آقایان “حسین لعل بذری” و “دکتر محمد مداح حسینی” از داوران برجسته حوزه داستان و نمایشنامه، صورت پذیرفت.

افروغی تصریح کرد: با وجود استانی بودن سطح برگزاری مسابقات، آثاری از نویسندگان سایر استان‌ها از جمله تهران، تبریز و اهواز به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید که متاسفانه به دلیل مغایرت با سیاست جشنواره از فرآیند داوری حذف گردید. نکته جالب توجه دیگر مشارکت نویسنده ۱۳ ساله‌ای از اهواز بود که ما را به آینده هنر و ادبیات این مرز و بوم امیدوار نگاه می دارد.

وی با ابراز امیدواری از تداوم برگزاری این جشنواره در سال‌های آینده در جهت استمرار پویایی و شور و شوق در میان علاقمندان به نویسندگی، گفت: بنا بر اعلام هیات داوران آثار ارسال شده در بخش‌های دانشجویی نشان‌دهنده استعدادهایی بود که نیاز به آموزش و جهت دهی دارند و بنا داریم در دوره‌های آتی در کنار برگزاری جشنواره دوره‌های آموزشی داستان نویسی و نمایشنامه نویسی را نیز اجرا نماییم.

لازم به ذکر است این مراسم صبح امروز  ۱۸ دی ماه  در محل تالار فردوسی جهاددانشگاهی مشهد و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و برای علاقمندان در  نرم افزار Adobe connect و پیج اینستاگرام مرکز جهاددانشگاهی مشهد (instagram.com/ek_jdm_mashhad) به صورت زنده پخش گردید.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا