فهرست اصلی

مشاوره

به نام خدا

جهان هر کسی به ا ندازه وسعت فکر اوست. ( حضرت علی (ع))

 

دفتر مشاوره و راهنمایی دانشگاه جامع علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد از تاریخ 15/07/85

رسماً آغاز به کار نمود. این مرکز براساس آیین‌نامه ودستورالعمل اجرایی مراکز مشاوره و راهنمایی

در دانشگاه‌های علمی کاربردی که در تاریخ 18/07/85 به تصویب رسیده فعالیت می‌نماید.

 

 

 

پیشگیری از آسیب‌های روانی اجتماعی، ارتقای سلامت روان دانشجویان.

راهنمایی دانشجو در جهت شناخت صحیح توانائیها و مشکلات خود در زمینه مسائل روانی، عاطفی و عقیدتی، اجتماعی و شغلی.

بالا بردن سطح سازگاری با محیط و توسعه روابط سالم.

ارتقاء اخلاق سازمانی و کیفیت روابط و تعاملات سازنده انسانی بین کارمندان، دانشجویان و اساتید.

- ارتقای سطح دانش و بینش دانشجویان در زمینه مسائل فردی مرتبط با نیازهای جامعه دانشجویی، مسائل خانوادگی و اجتماعی.

افزایش توانمندیهای دانشجویان برای مقابه با بحرانها و آسیب‌ها.

در راستای پیشبرد اهداف یاد شده برگزاری دوره‌های آموزشی- مهارتی به اشکال

مختلف و مطابق با نیاز دانشجویان پیش‌بینی شده است.

 

 برگزاری کارگاههای نیم روزه در داخل یا خارج دانشگاه (در قالب اردوهای تفریحی

آموزشی) در موضوعات ذیل:

 الف- مهارت‌های زندگی (بخصوص برای زوجین جوان)

ب- روش‌های نوین مطالعه و یادگیری

ج- کتاب از یادگیری تا درمان

 د- ازدواج اضطراب یا آرامش؟‌

 ذ- چه وقت به مشاور و روانشناس نیاز داریم؟

ر- برنامه‌ریزی تحصیلی و زندگی شغلی آینده

 دانشجویان گرامی می‌توانند با مراجعه به کانون مشاوره و ثبت‌نام در هر یک از

کارگاه‌های یاد شده برگزاری هر کارگاه را سرعت بخشند.

 

همچنین از موضوعات پیشنهادی دانشجویان و همکاران گرامی نیز استقبال می‌شود.

 

                                             دفتر مشاوره و راهنمایی

موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی - مرکز مشهد

 

طبقه سوم علمی کاربردی- اتاق 306 - 325

شماره تماس: 6-8433614

 

 مشاور كيست :                                                                                                     

 مُشاور به كسي گفته مي شود كه به مُراجع در شناخت، درك، و تصريح مسائل مرتبط با سلامتي و سپس انتخاب راه حل و شيوه عمل مناسب كمك مي كند .

مشاوره موثر، نيازمند داشتن شناخت و درك مناسبي از ويژگي ها، نياز ها و قابليت هاي مراجعان و شرايطي است كه خود را در آن ها مي بينند.

 اين فرايند، همچنين تحت تاثير باورها، نظام ارزشي و نحوه نگرش مشاور به انسان، جهان بيني او، مكاتب روان شناختي رايج، چارچوب هاي پنداشتي و نظري مورد قبول او قرار دارد. مشاوران نمي توانند خود، زندگي مراجعانشان را تغيير دهند، اما مي توانند آنان را در به دست آوردن شناخت بهتر، اعتماد به نفس، مهارت هاي حل مسئله و خود ـ كارآمدي  (Self-efficacy) حمايت و ياري كنند..

مشاوره فرايندي فراتر از توصيه، نصيحت كردن يا ارائه اطلاعات و آموزش دادن است، بلكه فرايند پوياي يادگيري با محوريت مراجع است.

 

فرايند مشاوره :

انسان در ابعاد و عرصه هاي مختلف زندگي (رشد و تكامل، تحصيل، اشتغال، ازدواج،فرزند پروري،‍‍‍ سلامتي جسمي ورواني، زندگي اجتماعي و. . .) اغلب با موقعيت هاي متعارض، تنش زا و چالش برانگيزي مواجه مي گردد كه بسياري از آن ها با سلامت و بهزيستي او مرتبط است. چنين موقعيت هايي و به طور خاص مشكلات مرتبط با سلامت رواني، نه تنها فرد را متاثر مي سازد، بلكه دربيشتر اوقات خانواده، نزديكان و عملكرد تحصيلي، شغلي و روابط اجتماعي فرد را نيز در معرض خطر آسيب قرار مي دهد.

گاهي اوقات بروزموقعيت هاي تنش زا و بحراني به از هم گسيختگي فرد و كاهش توانايي او براي تعريف، تحليل و تدبير مسئله منجر مي شود.

 در چنين شرايطي ياري فردي كارشناس ومجربه مي تواند به او كمك كند تا با شناخت بهتر و چندجانبه مسئله، شناسايي راه حل هاي گوناگون، اتخاذ تصميم مناسب و انجام آن ، تعادل را بازيابد. معمولا نيز اغلب افراد در اين موقعيت ها در جستجوي مشاوره و كسي كه بتواند آنهارا از اين بحران خارج كند ، برمي آيند.

مشاوره مي تواند به مردم كمك كند تا در برابر شرايط ناخوشايند و تنش زا به نحو موثري عمل نمايند وبه سازگاري نسبي دست يابند.